This site requires Flash 8 player, please upgrade your » PLAYER from Adobe. Този сайт изисква Flash 8 player, моля заредете » PLAYER от Adobe.

08.04.2008 - 30.04.2008

Александър Вълчев, TRIBUTE


През 2005 година Александър Вълчев направи своя цикъл от фотографски портрети, наречен „Реминисценции”, който беше показан тогава в Софийска градска художествена галерия. Вдъхновен от естетиката на ренесансовите портрети, авторът превърна с помощта на фотографията своите съвременници и колеги в персонажи от класически шедьоври. От тогава той продължава тази тема в работата си като се е посветил в проучването на световната история на изкуството и богатия материал за интерпретации, който тя му дава.

 

Александър Вълчев представя в галерия СИБАНК едно съвсем ново и актуално ниво на своите реминисценции. Цикълът TRIBUTE се показва за първи път в цялостен вид пред публиката. Средството, на което артистът е заложил този път, е живописта. Но това не е живописта, на която всички са свикнали. Петте платна предлагат различна гледна точка към класиката. Авторът е разработил собствена живописна техника с аерограф. Най-специфичното в нея е, че работите са монохромни, фоновете са съвършено неутрални и абстрактни, подобно на златните фонове на иконите, но изпълнени със сребърна боя. Това е живопис без цвят, оставена само на въздействието на деликатните преливания в тоновете и най-вече на формата.

 

Картините, които са провокирали автора за тези съвременни вариации, са известни на всеки дори и малко изкушен от изкуството. Това са вечният шедьовър на Пабло Пикасо „Госпожиците от Авиньон” (1907 г.), „Жени бягат по плажа” (1922 г.) също на Пикасо, не по-малко знаменитата „Турска баня” (1862 г.) на Жан-Огюст Доминик Енгр, „Танцът” (1910 г.) на Анри Матис, „Трите грации” (1482 г.) на Сандро Ботичели, древногръцки фриз с изображения на горгони и т.н. Деформациите на Модернизма, класическите стойности на Ренесанса и на Античността са намерили своя обобщен вид в платната на Александър Вълчев, преведени на съвременен и минималистичен език. Навсякъде основен акцент е женският образ като непроменлива алегория, претърпяла хиляди трансформации във времето.

 

Целият цикъл е озаглавен TRIBUTE* заради възхвалата и почитта на автора към шедьоврите, към самите художници, очертали пътя на изкуството до днес и от друга страна към жената и всички възможни смисли и значения, които могат да бъдат насложени върху образа й.

 * tribute (eng.) - Отдавам почит на...   

Светлана Куюмджиева


pic101pic101

Press