This site requires Flash 8 player, please upgrade your » PLAYER from Adobe. Този сайт изисква Flash 8 player, моля заредете » PLAYER от Adobe.

24.05.2006 - 10.06.2006

Вера Райчева, АЗБУЧНИ ПОРТРЕТИ


Азбучни, защото хората които са на тези портрети пишат съвременната култура.
Портрети, защото в превод означава общуване.
Винаги, когато снимам говоря много с обектите си. Всякакви теми, нещо като интервю, в което отговорите на въпросите не е задължително да съвпадат със снимката. Защото всеки от тези известни хора играе своята публична роля. А пък фотографията има това свойство да прониква зад маските. Според мен интересният портрет представлява една особена смес между познатия публичен образ и неподозирани от широката публика лични черти. Добрият портрет изненадва всички – и самите герои, и автора на портретите, и гледащите ги.
Да се правят портрети е наистина предизвикателство, защото предварително не знаеш какво искаш да постигнеш, докъде ще можеш да проникнеш и дали това, което се случи ще е истина или моментна заблуда.
При снимането на портрети и фотографът трябва да е готов публично да се “излага”. Във всеки портрет присъства и той. Аз съм дребна, наивна и смешна. И това винаги личи в портретите на хората, които правя, защото те като чели по друг начин се отпускат пред мен и много повече от нормалното се усмихват, например.

На въпроса как е избрала фотографията, Вера Райчева отговаря: “В началото на новото хилядолетие отидох в Прага като философ и се върнах като фотограф”. След като завършва философия в Софийския университет, случайно печели стипендия за следдипломна квалификация във FAMU – прочутата чешка академия за кино и фотография – и така започва нейното приключение във визията, което й става професия. Вече 4 години снима за българските лайф-стайл списания – Жената днес, Интро, Едно, Една седмица в София и др.

И сега от своята галерия вади за галерия СИБАНК 30 лица – от Ана Пападополу до Явор Гърдев – нещо като персонална азбука на съвременната култура. Уязвими, иронични, тъжни, романтични – те (без предупреждение) влизат в задочен диалог помежду си, но не непременно, за да се разберат. И, разбира се, искат да се харесат, което също не е задължително. Задължителен е само стилът. И тук Вера Райчева прави неочакван ход: стилът на живот – този на сменящите се моди, и стилът на човека – този на вечните дефиниции, в портертите й се оказват един и същ стил. Затова, ако има аналогията с “Азбучните убийства” на Агата Кристи, тя може да се разчете само на обратно. Вярно е, че фотоапаратът метафорично се сближава с револвер, но “изстрелите” в портретите на Вера Райчева връщат на човека нещо от живота му, извън измамите на гледките и стереотипите.


Ана Пападополу
Бойко Ламбовски
Вили Цанков
Георги Господинов
Иван Добчев
Ерол Ибрахимов
Жоро Тошев
Златина Тодева
Ивайло Христов
Питър ГринауеЙ
Меглена Кунева
Татяна Лолова
Миленита
Наум Шопов
БелОслава
Виктор Пасков
Валя Радинска
Стефан Китанов
Теди Москов
МариУс КУркински
Ирина Флорин
Хилда Казасян
ИЦко ФинЦи
Коприна Червенкова
Джери Шатцберг
Ваня Щерева
АлЪн ПаркЪр
Васил ГЮров
Явор Гърдев

 


pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31pic31