This site requires Flash 8 player, please upgrade your » PLAYER from Adobe. Този сайт изисква Flash 8 player, моля заредете » PLAYER от Adobe.

19.04.2006 - 12.05.2006

Бранко Николов, Голямото приготвяне


Проектът е посветен на 22 април – Международен ден на Земята

“Съществува сън, в който сънуващият отчаяно се опитва да предупреди друго лице, че е застрашено от голяма опасност. И независимо от това, че вика и маха с ръце, поради кой знае какви причини, другият не чува и само се подсмихва... Например някъде отзад към него се приближава локомотив...”
Това инфантилно състояние на нереагиране на опасността за собствения си живот, ми напомня на онова, което ни се случва.
Бранко Николов


...Дървото като цивилизационен символ безмилостно отрязано от човека е станало мъртъв безжизнен дънер. Немилосърдното отношение към природата се отразява и в човешките взаимоотношения. С еднаква ярост унищожаваме собствената си планета и самите себе си....
Милица Тодорович – изкуствовед, Художествен директор на Галерия за съврменно изкуство - Ниш


...Самата дума “дърво” на гръцки означава “това, от което започва всичко”. Дървото, подобно на камъка, предлага безбройни, рафинирани изобразителни кантати, деликатни линии и външни контури, които примамват да влезеш в тях. Те пленяват и през усмивка търсят отношение. Както художествената творба започва да живее едва, когато някой се вгледа в нея...
Божидар Мандич – еколог и основател на “Семейство на бистрите потоци”

...това са образи на структури, изграждани търпеливо и методично от човешка ръка. Образите говорят за целенасочено подреждане на отделните елементи – защото това всъщност са купчините от нарязани дърва за огрев – издигнати по логиката на една особена архитектоника, характерна за разбиранията на хората от Балканите, за редуцирането на обемите в житейското пространство. Това тъкмо “голямо приготвяне”, започващо вероятно с незаконна сеч и завършващо със създаването на тези сложно сплетени структури, които обединяват в себе си конкретното човешко отношение, е видяно от художника като форма на пространствено абстрахиране. И в същото време тази оптическа абстрахираност пази силни социални спомени. Структурите говорят за екология, за насилието върху природата и дори върху хората.
Има една балканска поговорка, че всяко отрязано дърво е равнозначно на един убит човек.
Освен графичните образи, в средата на изложбеното пространство стои един реален образец на тези дървесни камари. Едно триизмерно доказателство за креативния поглед на Бранко Николов, създател на минималистични образи и пластики, родени от естественото сплитане на природата и човешката култура.
Свилен Стефанов – преподавател в Национална художествена академия – София, критик и куратор

В проекта участват:
Джони Пенков (звук); Георги Хлебаров (инженер на тон); Христо Елезов (графичен дизайнер);


Бранко Николов е роден в Цариброд, Сърбия.
През 1983 г. завършва Национална художествена академия в София, специалност Графика.
Участвал е в десетки изложби, триеналета и биеналета на графичното изкуство у нас и в чужбина.
Автор е на 8 самостоятелни проекта.
Член е на Съюза на българските художници и на Дружеството на сръбските художници.
През последните няколко години професионалните му интереси са концентрирани около една основна тема - “Дърво”.
Резултат от това са два цикъла “Присъствие” и “Голямото приготвяне”, представени в Ниш, Белград и София.


pic44pic44pic44pic44pic44pic44