This site requires Flash 8 player, please upgrade your » PLAYER from Adobe. Този сайт изисква Flash 8 player, моля заредете » PLAYER от Adobe.

26.06.2007 - 15.07.2007

Катя Чаушева, Театърът на тялото


Кой казва, че артистичната фотография (навремето я наричахме творческа)  е станала демоде? Че бруталният документализъм, рекламната естетика и концептуалният минимализъм са я изместили? Изложбата на Катя Чаушева “Театърът на тялото” опровергава подобни прибързани присъди. Тя принадлежи на неоромантичната вълна, която тръгва от киното на 90-те, от “Новият Дон Жоан” да речем, и влиза трайно в младежката контракултура.

Жените в кадрите сякаш преживяват несподелена любов. Това ги прави отнесени и меланхолични, обаче не и нещастни. Мотото на изложбата, ако имаше такова, вероятно би било “Чувствата са самотно занимание”. Не си заслужава да ги делиш с никого, включително и с този, който ги е предизвикал. Чуждата намеса е заплаха целостта на “аза”. Ако заменим “чуждата” с “мъжката”, ще попаднем в зоната на деликатния феминизъм. Той се проявява в склонността на Чаушева да удвоява женските образи, да ги среща сами със себе си и в една характерна за артистичния й маниер “автоеротика” или по-точно “еротика без друг”. Голотата е превърната във вътрешно състояние и в този смисъл и облечените тела в кадрите по-скоро са голи. Портретите всъщност са актове. Каквото и да правиш, в каквато и социална роля да влезеш, тялото не спира да играе своя театър. Особеното в случая е, че ти си му и единствения зрител. Ако, разбира се, изключим тези, които ще видят изложбата на Катя Чаушева в галерия СИБАНК.

Авторката е типичен представител на електронния сайт Фото форум, който сякаш успя да заяви собствен колективен стил в българската фотография. Определящ за него е “психологическият сувенир” (подходящ за лични празници), опакована (във фотографска хартия) емоция, а най-видимият му знак е присъствието до персонажите на метафоризирани вещи и особено на флорални елементи – листа, цветя, плодове... Приносът на Чаушева е в сценографския й подход: всичко около персонажа става част от портрета му, от него самия. И един разпукан нар върху голи колене спокойно върши работата на лице.

Георги Лозанов


pic85pic85pic85pic85pic85pic85pic85pic85pic85pic85pic85pic85

Press