This site requires Flash 8 player, please upgrade your » PLAYER from Adobe. Този сайт изисква Flash 8 player, моля заредете » PLAYER от Adobe.

02.11.2007 - 30.11.2007

Ергин Чавушоглу и Константин Божанов, Квинтет без граници


Изложбата на Ергин Чавушоглу и Константин Божанов  в галерията  на СИБАНК, София, обръща специално внимание на ролята на музиката в изразяването на културната идентичност.

През 2006 г. Чавушоглу и Божанов наемат петима виртуозни музиканти от ромски произход, живеещи в малкия граничен град Кешан в Турция, да изпълнят няколко творби от традиционния фолклорен репертоар. Кешан е центърът на Ромската (циганската) общност и се намира в област, назована от Чавушоглу като “самите краища на Европейската идея”. Ромското население на градчето е принудено да се засели в района през 1923 г. по линия на междуетническия обмен и постепенно се вплита в гръцкия, турския и българския музикален фолклор и историческа традиция.

Чавушоглу и Божанов помолили музикантите да изберат “идеалното” място за изпълнение, независимо дали е в Кешан или в околностите, така че музиката да зазвучи най-добре. Между предложенията са стара тухларна фабрика, изоставена детска площадка с люлки и катерушки край брега, гората в околностите на градчето, гълъбарник, руини от стара къща от XVIII век и малка спалня в ромска къща. Художниците снимат няколко филма, които пресъздават радостни и меланхолични изблици на едно поколение от чергарски по своята душевност народ – поколение, на което съвсем до скоро са забранявали да пътува и да се преселва.

Чавушоглу и Божанов са създали няколко бронзови и алуминиеви скулптури, по идеи взети от фолклорните музикални инструменти и ежедневните битови предмети, използвани от ромите в Кешан.Гвоздеят на инсталацията е многоекранна видео прожекция, която по-рано тази година беше представена в галерия Haunch of Venison в Цюрих. В нея се съпоставят филмови кадри на отделните музиканти, така че да се създаде хармонична аудиовизуална работа, която синхронизира звук и образ. Музикантите са снимани поотделно. Всеки един от тях изсвирва своята партия на мястото и в контекста, който сами са избрали. Музиката преминава през редица стилове, включващи турски, гръцки, ромски, еврейски, български, арменски и арабски. 

Ергин Чавушоглу (роден в България, 1968) изучава изящни изкуства в Националното Училище за изящни изкуства “Илия Петров”, София в началото на осемдесетте години. След това получава бакалавърска степен по стенопис от Университета в Мармара, Истанбул, а по-късно и магистърска степен от Университета Голдсмит в Лондон.Той представя Турция на петдесетото биенале във Венеция през 2003 г. и приковава вниманието на широката публика през 2004 г., когато е включен сред финалистите за наградата на Бекс Фючърс. Живее и работи в Лондон.  

Константин Божанов (роден в България, 1968 г.) е завършил Националното училище за изящни изкуства “Илия Петров” в град София. Получава магистърска степен в Кралския колеж по изкуствата в Лондон (1993 г.) и следва производство и заснемане на документални филми в Ню Йоркския университет (2002 г.).Автор е на голям брой фотопроекти. Той е продуцент и режисьор на пълнометражния документален филм Невидими (Invisible 2005) – получил специалната награда на журито на фестивала за документални филми Биг скай (Big Sky). Понастоящем снима фантастичен игрален филм Погребението: Любовна история. Живее и работи в Ню Йорк, САЩ и в София, България.  

Селим СеслерСелим Сеслер свири на кларнет от дете и е наречен “един от най-великите кларнетисти на света” във вестник Гардиан. Музикантите с художествен ръководител Селим Сеслер са представени също и във филмите С главата в стената (Head-On) и Прекосяването на моста (Crossing the Bridge) на германския режисьор от турски произход Фатих Акин. 


pic93pic93pic93pic93pic93pic93pic93

Press